تبلیغات
دبستان شهید نواب صفوی دشت جیهون - مدرسه و خلاقیت
1390/04/6

مدرسه و خلاقیت

• نوع مطلب: آموزشی ،
• نوشته شده توسط: معاون آموزگار

مهمترین نقشی که معلمان در تربیت کودکان خود ایفا می کنند پرورش توانایی خلاقیت آنهاست، خلاقیت و سلامت روح و روان همراه و همگام هستند و در حقیقت خلاقیت کلید طلایی خوشبختی است. خلاقیت مختص افراد تیزهوش و با استعداد نیست، اگر چه آنها استعداد بالقوه بیشتری دارند که در راههای خلاق به کار برند اما خلاقیت بایستی جزئی از زندگی همه افراد باشد. مهمترین عامل در بروز خلاقیت انگیزه است واین انطباق انگیزه و استعداد توأماً در خلاقیت کارساز است. خلاقیت چیست؟

چیزی که دانش آموز انجام می دهد ویا می گوید، می تواند خلاق به حساب آید، در صورتی که دو ضابطه را تأمین نماید: اول آنکه باید اساساً با کارهایی که قبلاً دیده و یا شنیده است متفاوت باشد. دوم آنکه فقط نباید متفاوت باشد بکله باید صحیح بوده و در جهت رسیدن به یک هدف مفید باشد و به طریقی برای کودک جذاب یا معنی دار باشد

ویژگی های افراد خلاق

انگیزه پیشرفت بالا، کنجکاوی فراوان، علاقه مندی مفرط به نظم و ترتیب، قدرت ابراز وجود و اعتماد به نفس، شخصیت غیرمتعارف و کامروا، پشتکار بالا، استقلال، طرز تفکر انتقادی، انگیزه های زیاد و دانش وسیع، اشتیاق و احساس سرشار، زیبا پسندی، علاقه کم به معاشرت و روابط اجتماعی و اشتیاق زیاد به مسائل اجتماعی، تفکر شهودی، قدرت تأثیر گذاری بر دیگران

عوامل از بین برنده خلاقیت

انگیزه و خلاقیت کودک زمانی از بین می رود که:

توجه بیش از حد به ارزیابی: احساس مشاهده شدن در حین کار خلاقیت را تضعیف می کند.

پاداش: جایزه و پاداش برای کارهای ساده مؤثر است ولی برای کارهایی که نیازمند بصیرت و حل مسائل پیچیده است مانع کار می شود.

رقابت: زمانی که فرد احساس کند کار وی در مقابل کار دیگران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و به بهترین آنها داده خواهد شد، که این عمل می تواند خلاقیت را از بین ببرد.

زنده نگهداشتن خلاقیت در مدرسه

در کنار خانواده، مدرسه نیز نقش بسیار مهمی در شکوفایی خلاقیتهای کودکان دارد. سن ورود به مدرسه سنی بسیار بحرانی و حساس در ارتباط با خلاقیتهای ذهنی است. عواملی همچون تکالیف زیاد، تأکید بر محفوظات، اجرای برنامه های هماهنگ و انتظار رفتارهای یکسان از دانش آموزان، عدم توجه به تفاوتهای فردی، اعمال انضباط و مقررات شدید، تشویق به کسب نمرات بالا و ایجاد جو قوی، رقابتهای فردی برای ممتاز شدن و عدم شناخت یا بی توجهی به ویژگی های کودکان خلاق سبب می شود که قدرت تخیل و خلاقیت آنان به تدریج کاهش یابد.


نظرات شما دوستان()